måndag 1 juni 2009

Nyheter och Utopias?!

Blev en klen inhandling av nyheter idag. Tvungen att spara lite cash till andra ting ( Hemliga Öliga ting bland annat! ) 3 flaskor slank dock ner i korgen, kunde varit 4 efter mitt halvlånga pillande på Double Dead Guy resulterade att jag till slut ställde tillbaks den. Hursomhelst:


När det gäller Simcoe Single Hop samt SN ESB så blir det väll fler flaskor allt eftersom. Har juh redan provat båda flera gånger tidigare och det är stabila grejer.

Nils Oscars Saison ska bli intressant att prova. + För den snygga designen också! Har inte fått helt kassa omdömen hittils på Ratebeer heller.


Påtal om något helt annat så slängde jag iväg ett randomemail till Marc Eysermans som är Brand Manager för specialölen på Galatea angående lanseringen detta året av Samuel Adams Utopias. Frågade huruvida den kommer till Sverige i år/nästa år då det är Galatea som har importerat den tidigare. Såg den på Ebay häromdagen för någon absurd summa så det inspirerade mig att dra iväg ett email och hoppas på det bästa.

Fick svar ett par dagar senare och kortfattat berättade han att bryggeriet har planerat en lansering detta året men att han inte visste när och hur många flarror Sverige skulle få. Så ja om allt går enligt plan kommer antagligen Utopias hit detta året eller tidigt nästa år men ingenting verkar vara helt 100% säkert just nu. Någon som har hostat upp 1000kr+ för denna vid den förra lanseringen 2007? Eller för den delen provat den tidigare, då jag inte har haft nöjet att göra det.

10 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Jag har testat Utopias anno 2007. Tyckte att det var fantastiskt trevligt... det räckte dock med två centiliter. Nu pratar vi dock öl för dessertvinskallarna!

bluealbum sa...

Kommer den till bolaget ställer jag mig utan tvekan i kö! Har aldrig provat den...

Anonym sa...

En av de tre flaskor som kom till Hansacompagniet 2007 står hemma hos mig. En flaska räcker ganska länge!

JoeG sa...

Blir köande för mig med... Men isf enbart för eget bruk, man vill ju inte trissa upp priset på öl mer än nödvändigt.

Ville inte riktgt betala för en Dead guy heller.

Fredrik sa...

Har testat både utopias 2005 & 2007 stabila grejer.
Men för er som inte vill köa och lägga ca 1200 spänn på en öl så säljer jag den per centiliter på Dahlberg (om och när jag får).

Jag har redan frågat och pratat med Galatea, eftersom jag fått utopias dom andra åren så blir det nog inte något problem detta året heller, hoppas jag.

AndersAnd sa...

Bara utav nyfikenhet, vad tog du för en centiliter Utopias Fredrik?

Niggze sa...

Joe G: Nej, känns lite dyrt faktiskt med Dead Guy men men inte dyrare än vad man kan förvänta sig när det gäller Rogue.

Fredrik: Kanske dyker inom Dahlbergs istället för att köpa en butelj själv :) Vad har den kostat tidigare per cl?

JoeG sa...

Niggze: fast Rogue brukar inte vara så extremt dyra

http://beta.iglaset.se/dryck/Santa%2527s%2BPrivate%2BReserve%2BAle/13659/?colibri_session=ffd97b6b0350c084f1bcb4cfcbb514f0, det är mest när de ska ha ovanliga flaskor som de blir onödigt dyra. Hellre ett bra öl än en keramikflaska...

Andreas Jaeger sa...

Har provat -03 -05 -och -07, har även en oöppnad flaska -05 hemma. Riktigt bra Barley Wine, sött och kraftfullt.

Dahlberg tar ca 50kr/cl för Utopias.

Baresi sa...

Jag tycker att den är fantastiskt trevlig! Har iofs enbart testat 05:an men kan inte tänka mig att det skiljer så våldsamt mycket mellan årgångarna.

Gjorde ett test för tre år sedan där vi provade den parallellt med portvin, madeira och congac. Kunde då konstatera att den tveklöst ligger närmast portvin i smaken.

Har förresten två flaskor 05 kvar hemma men med tanke på att jag firar utökning av familjen med cigarr och utopia istället för cigarr och cognac så ryker en av de kvarvarande vilken dag som helst.