fredag 20 mars 2009

Ölvisholt Lava


Ölvisholt Lava, en smoked Imperial Stout på 9.4% från Island? Svaret är Ja, är den bra? Även här är svaret Ja!
Inte varje dag man provar en Isländsk Imperial Stout alltså,spännande!

Skön svart färg när jag häller upp den här rackaren. Ser väldigt fyllig och inbjudande ut redan här. Doften är ganska söt med en del subtila röktoner,rostad malt,kaffe,choklad,lakrits samt lite läderaktiga toner. En hel del övermogen frukt känns också av.

Smakar nästan som det doftar höll jag på att säga. En hel del lakrits,choklad samt kaffetoner slår emot mig vid det första intrycket. Väldigt söt och kladdig i munnen. Fruktiga toner samt lite rökighet avslutar kalaset. Len och fin i munnen är ett stort plus! Känns nästan lite mer som en Imperial Porter än en Imperial Stout. Väldigt söt och ganska fruktig men ändå med en del rostade toner samt kaffe och choklad.
Prova den här om ni får syn på den! Bara 12 omdömen på Ratebeer,snart 13 när jag har recenserat den. Mycket trevlig bekantskap!

4.1 / 5.0

5 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Det kommer en del saker från Island just nu - åt häromdagen en chokladbit med kola och lakrits i - vilket väl beror på deras ruskigt låga valutakurs?

Anonym sa...

Verkar riktigt bra faktiskt. Hoppas få tag på den någon gång. Vart drack du den?

Martin sa...

Jag testade den för ett par veckor sen. Jag var ärligt talat inte överförtjust. Om jag inte missminner mig (anteckande inte) tyckte jag den var alldeles för söt.

Niggze sa...

Martin: Nja för söt tyckte jag inte men sötman var ganska påtaglig indeed.

Fredrik sa...

Vi har några flaskor kvar på Dahlberg om ni har vägarna förbi.