tisdag 10 mars 2009

Green Goblin Oak Aged Cider


Cider? Japp var tvungen att slänga ner en butelj av den här senaste jag var på Hansas systembolag bara för skojjs skull. Har sett den stå på hyllan och vart nyfiken på att prova men aldrig blivit av tidigare. Cidern kommer som ni kanske kan se från det aningen pajjiga bryggeriet Wychwood som verkligen diggar sina Tolkienkreationer. Kan det vara något att ha eller är det skräp? Blir en modell kort utläggning här, Wychwood Green Goblin :

Ljusguldig färg med ett litet fräsande försök till skum. Doftar lite ekigt och syrligt med en del gröna äpplen. Ganska distinkt äpplesmak med nästan lite citrustoner inblandat i leken samt en lagom syrlighet. En balanserad sötma binder ihop det hela bra. Relativt torr avslutning. Inget spår alls av de 6% alkohol cidern innehåller. Fräsch och faktiskt ganska trevlig!

3.0 / 5.0

3 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Håller med, trevlig cider - särskilt om man betänker att den kommer från Wychwood! Hade personligen dock gärna sett en lite mindre sötma och mer syra.

ricke sa...

Har också provat den där, mest för att det var från Wychwood. Nu dricker jag väl inte allför mycket cider, men jag tyckte den var rätt ok, bortsett från det vanliga tramset på etiketten.

vargtass sa...

Måste ju säga att den här, Cidraie Blond och Red Stripe är det enda jag dricker till fester om jag får välja :) Jag heldiggar den syrliga, halvsöta smaken, ett perfekt mellanting mellan dom svenska söta 14is cidrarna och dom beska cidrarna.