måndag 5 januari 2009

Amagers Hr.Frederiksen


Då var det dags för mitt andra öl från Amagers bryghus, den här gången är det Hr. Frederiksen som står inför giljotinen. Ingen kamera tillgänglig så fick "sno" en bild.

Ser väldigt oljigt och "fet" ut i glaset när jag häller upp den här rackaren. Doftar ganska alkoholigt med mycket choklad,lakrits och karamell samt lite fruktighet (päron?) Stort beight/grått skum.

Smaken är väldigt dominerad av mörk choklad samt en del lakrits. Vanilj,frukt,rostad malt samt en del alkohol. Finner lite sötma/syrlighet i smaken här också... Väldigt fyllig och len i munnen! En aning för mycket alkohol i avslutningen för min smak.

En lite annorlunda IS som påminner om amerikanska humlestinna imperial stouts faktiskt. Väldigt trevliga smaker och skön känsla men en aning för rå samt alkoholdominerad för min smak. Skulle gära provat en lagrad! Låter som en negativ recension men make no mistake about it det här är en riktigt bra imperial stout!

4.0 / 5.0

3 kommentarer:

AndersAnd sa...

Har provat både en färsking och en ett år gammal och den lagrade var märkbart mer balanserad. Gott hursomhelst!

Fredrik sa...

GOTT!!!

Weine sa...

Och vad tyckte då jag om denna. Ni är välkomna in på min nya blogg Casa och läsa. http://tankarkringol.blogspot.com/