fredag 12 december 2008

Solstice dHiver, överskattad?



Sitter och zippar på en Dieu du Ciel Solstice dHiver just nu faktiskt. Är det jag som är knasig eller är den här aningen överskattad? Tråkig humlebas, brännd malt med lite klena fruktiga toner och lite karamell. På tok för mycket alkohol i smaken och i avslutningen. Stickig och obekväm i munnen.

Andra flaskan jag provar nu och denna gången serverat i en Snifter tillskillnad från förra gången då jag serverade den i mitt Gulden Draak glas. Ingen större skillnad alls faktiskt... Inte dåligt men knappast Wow! 3.4 / 5.0

6 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Jag håller helt och hållet med. Drack en flaska för ett tag sedan och blev besviken. Tyckte att ölet kändes sluten, omoget och...ja, rätt tråkigt att dricka. Jag hoppas på att ölet skall ge mer bang för bucksen efter ett tags lagring, men ärligt talat är jag rätt orolig att så inte kommer att bli fallet. Låt oss, för bådas skull, hoppas att Dieu du Ciel! har mer att ge i Péché Mortel! Har du testat den ännu?

Niggze sa...

Nope,ska faktiskt prova Péché Mortel imorgon eller nästa helg,kommer givetvis ett omdöme då:),hoppas verkligen den är flera klasser bättre än Solstice...

Fredrik sa...

Jag tyckte mycket om detta öl när jag drack det på bishops i början november jag.

Har även köpt en flaska för att ha till vår blind julölsprovning.

Följande har jag druckit från bryggeriet, någon som provat något annat som nin ka rekommendera???

Dieu du Ciel Corne Du Diable
8/10
Dieu du Ciel Équinoxe du Printemps 8/10
Dieu du Ciel Péché Mortel
8/10
Dieu du Ciel Route des Épices
7/10
Dieu du Ciel Solstice d'Hiver
7/10

mvh Fredrik

Anonym sa...

Tycker själv att det var mycket gott, faktiskt. Överskattat? Nja... det känns ju knappast som det är ett jättehypat öl.

Niggze sa...

Nja överskattad är både rätt och fel ord,men när man hör att ölet är från Dieu Du Ciel har iallafall jag (och säkert många andra) ganska höga förväntningar då bryggeriet har ett väldigt gott rykte,men i verkligheten behöver ölet inte alls vara speciellt super duper bara för att det kommer ifrån ett bra bryggeri. Tycker att så är fallet med Solstice faktiskt.

Fredrik: Nej har inte provat någon annan öl från bryggeriet, men tänkte prova Péché Mortel senare idag samt har en Corne Du Diable som står och väntar =)

Uffe sa...

Visst är det en fantastisk öl men som Victor skrev, omoget. Låt det stå i källaren så kommer humlebasen att lungna ner sig, maltigheten att främträda och smakerna i största allmänhet rundas av och harmonisera bättre. Det är i alla fall min förhoppning med mina sex flaskor som jag har köpt.