lördag 13 december 2008

Dark Horizon Second Edition + EBF = Inte sant?


Är det stimmet på European Beer Festival som gjorde mig desillusionerad och bara gav den här 3.7 / 5.0 i min lilla smakprovs bok ? Givetvis den mest orättvisa miljö att "betygsätta" ett öl (tusentals danskar,andra människor som brölar) och enbart 10 cl att avnjuta. Borde vara närmast olagligt (vilket många tycker) att betygsätta ett öl på sådana grunder. Givetvis får man knappast ett bra helthets intryck eller ens i närheten av det. Duttade bara ner lite snabbanteckningar för skojjs skull.

Kan väll säga att förstaintrycket av Dark Horizon var inget vidare. Alltså 3.7 / 5.0. Helhetsintrycket kommer förmodligen inom en snar framtid då jag har två stycken flaskor hemma som väntar på att immundigas. Men än så länge förblir det stickigt och lite för spritigt i min smak. Efter ha hört från diverse andra ölskribenter hur bra ölet är så får jag givetvis ge det en andra och tredje chans! Hade jag iochförsig gjort i vilket fall som helst för vem kan strunta i en Imperial Stout på 16%, speciellt om ens favorit stil är just Imperial Stout?! Ser fram emot att bli motbevisad... :)

P.s Tyckte att förstaintrycket från Struise Black Albert (som också provades på EBF) spöade skiten ur Dark Horizon. Väl medveten om att Dark Horizon är betydligt starkare, cirka tre procent. Ingen alkohol att finna någonstans i Black Albert samt sinnesjukt len och mjuk i munnen. Mums! D.s

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ge den en chans till iaf. :)
Black Albert verkar sjukt god. Skulle man bra gärna vilja testa.

AndersAnd sa...

Jag testade den också på EBF och tyckte likadant, det var en hemsk spritfest. Tjuvade på en av mina flaskor för några veckor sedan dock och då var det hela mycket trevligare, inte minst för att man serverade ölet i en stor kupa, rumstempererat i lugn hemma miljö i en skön soffa. Det var hursomhelst ganska framträdande alkohol men på ett acceptabelt sätt, jag upplevde det lite mer som stout/finsprit än bara en vanlig imperial stout. Ölet som såhär färskt lovade väldigt mycket men levererade inte allt än så vill du vara säker och orkar vänta länge nog så kan du gott vänta iaf ett år som det rekommenderas på flaskan. Är man nyfiken som fan så är det ju ingen synd att trycka i sig en flarra dock ;) men lite alkohol får man vara beredd på isf.