onsdag 21 januari 2009

Seg men äntligen här

Mitt första inlägg på ett tag!

Har inte precis flödat med uppdateringarna dem senaste dagarna, har haft en del annat för mig men det har inte hindrat öldrickandet då jag har druckit en del gott de senaste dagarna samt en eller två nyheter!

Allt som allt dracks väll följande om jag minns rätt:

Saison Dupont
Elliot Brew
St Feuillien Nöel
Titan IPA
Brooklyn Lager (fat)
Abbaye Des Rocs Speciale Nöel

Spontana reaktioner var att Saison Dupont är en jäkligt stabil Saison. Väldigt frisk och trevlig! 20 nånting på Ölbutikken är den absolut värd! 4.1 / 5.0

Elliot Brew vetifan om man kan kalla Double IPA. Nästan samma scenario som med Nøgne Ø # 100. Brun färg med massvis av sötma och karamell i doften. Smaken var också ganska söt med massor av karamell,frukt samt godisaktiga toner. Märkligt syrlig känsla i munnen. Lite bitter avslutning. Trevlig men inte mer! 3.9 / 5.0

St Feuillien Nöel hade jag inte provat tidigare. Typisk försiktig julöl med en del karamell samt fruktiga toner och en del malt och kryddor. Stort + för den underbara djupröda färgen, förföriskt! 3.7 / 5.0

En annan nyhet var Abbaye Des Rocs Speciale Nöel. Som vanligt med Abbaye Des Rocs var det djävulskt svårt att öppna flarren utan att spilla en droppe. Klarade mig ganska bra den här gången dock. När ölet väll var upphällt i mitt Orval glass doftade det väldigt sött med en del karamell,plommon,frukt samt lite knäck. Smaken var ganska snarlik doften, mycket söt med en del kryddiga toner och avslutade lite bittert. Inte speciellt komplex men trevlig! 3.9 / 5.0

Drack även en Titan IPA på flaska samt Brooklyn Lager på fat i helgen. 48 för Titan IPA samt 52 för en pint Brooklyn Lager. Bra pris eller vaddå? Mitt kära Shakespeare Pub vet vad billiga priser innebär iallafall! Kan tillägga här att en Flying Dog Gonzo Imperial Porter 2006 kostar 48. Gosh!

Hursomhelst! Två stabila öl som jag provat flera gånger tidigare, Titan IPA måste vara en av de bästa "vanliga" IPAs jag har provat. Väldigt lättdrucken men samtidigt kraftfull med massor av härlig humle och bitterhet! Brooklyn Lager gör mig aldrig besviken, förmodligen den bästa lagern man kan få tag i för det billiga priset.

5 kommentarer:

AndersAnd sa...

Sjuka priser där. Jag har alltid tyckt 70-80 kronor för en Titan är väldigt överkomligt och har betalat över en hundring för en färsk flaska gonzo haha..

Anonym sa...

Man kanske borde dra bort till Shakespear nån dag alltså. Bor ju nära men har ändå aldrig varit där.

Niggze sa...

Patrik: Jasså vart bor du? nere på näset eller?

Anonym sa...

Hököpinge.

Niggze sa...

Ganska nära och bra då alltså! Tycker absolut du borde besöka shakespeare snart, skulle du vara whisky fantast också finns där en HEL DEL!